Pages

  • Startpagina
  • Contact
  • Over de Blog
  • Over Mezelf

Maand 2 || Intermittent Fasting

maandag 1 mei 2017 /

Hi,

Een nieuwe maand = een nieuw experiment.
Deze maand besloot ik de hype rond Intermittent fasting eens te bekijken.
Ik weet niet precies hoe het in BelgiĆ« gesteld is met deze trend maar in andere  landen blijkt het populair te zijn.

 De regels:
Zoals elke trend zijn er enkele dingen die wel en niet mogen en dat is bij deze niet anders.
Intermittent fasting draait dus vooral om eetperiodes af te wisselen met vasten.
In Principe mag je alles eten wat je wil in de feeding periode, maar dan lijkt het me gewoon beter om de ganse dag te eten. IF is best wel goed voor je lichaam als je het internet
mag geloven. Daarom wil ik dit graag eens uittesten. Ik las dat het helpt bij vetverbranding en dat door een hormoonverandering de spiermassa kan verstevigd worden. IF heeft ook invloed op je insulinelevels waardoor je energiepijl stabieler is. Klinkt aanlokkelijk toch?

Ook las ik dat 's morgens  met een groot glas water beginnen helpt. Ons lichaam zou uitgedroogd zijn na een nacht slapen en wij mensen zouden dat gevoel verwarren met honger. Begin vooral rustig en leg jezelf een doel voor ogen als je het wilt volhouden. De eerste week zou niet de meest aangename zijn. Je lichaam moet nog leren omgaan met dat 'honger' gevoel. We eten te vaak omdat het ons aangeleerd is dan te eten en niet omdat we echt honger hebben.

IF zou nog beter werken als je het combineert met paleo, dat lijkt me om te beginnen toch net iets te veel van het goede. Laten we eerst maar de gewone versie proberen!

Naast al deze veelbelovende woorden vond ik op het wereld wijde web ook minder goed nieuws.
IF werkt blijkbaar minder positief bij vrouwen als bij mannen ( uit onderzoek op ratten) blijkt dat vrouwen er minder baat bij hebben. Vanaf je voelt dat het je te veel moeite kost en het niet natuurlijk is moet je er best mee stoppen. Ook als je slecht slaapt of stress gevoelig bent is het blijkbaar niet zo goed als ze eerst vertellen. We moeten natuurlijk niet alles op het internet zomaar geloven en daarom test ik het graag uit.

Variaties:
Er zijn verschillende invulling van Intermitting fasting. Je hebt het 5:2 dieet. Dit is ook een vorm van IF waar je dan met dagen werkt in plaats van met uren. Ik zelf ga de versie testen waar ja 8u op een dag mag eten vb. van 12u-20u. Er zijn ook mensen die maar 4u per dag eten maar dat lijkt me dan weer net iets te weinig.

Aangezien ik een vrouw ben zal ik het dus moeilijker krijgen dan de mannen onder ons.
Laten we dat maar afwachten tot na het experiment. 

Een reactie posten